Vorbitul ni se pare o activitate firească, care se învaţă foare uşor. De la gânguritul atât de simpactic al bebeluşului, până la primele propoziţii pe care le formează, totul ni se pare foarte natural. Deloc neobişnuit, uneori, însă, copiii încep să manifeste tulburări de limbaj, care, necorectate, le dau un stare de frustrare şi neputinţă sau din cauza cărora le este îngreunată acomodarea în colectivitate. Din fericire, intervenţia unui logoped poate corecta aceste tulburări şi le poate facilita o dezvoltare firească.
Poate vă întrebați cum va fi prima întâlnire?
Un copil care vizitează un logoped pentru prima dată va face o evaluare. Nu vă faceți griji, nu este ca un test la scoala. Aceasta evaluare urmarește:
- Anamneza (istoricul copilului care este completat de către părinte);
- Proba de examinare a înțelegerii vorbirii;
- Fișa logopedică (motricitate, structuri perceptiv motrice, aparatul fono-articulator, limbajul oral, domeniul socio-afectiv);
- Evaluarea funcţiilor senzoriale;
- Fișa de evaluare a pronunției.
Evaluarea va ajuta terapeutul sa decidă ce intervenţii sunt cele mai bune pentru copilul dumneavoastră.
Cât va dura tratamentul?
Unele tratamente sunt scurte, iar altele mai lungi. Copilul ar putea vedea un logoped o dată pe săptămână sau de câteva ori pe săptămână. Tratamentul poate dura câteva săptămâni, câteva luni sau câțiva ani, depinde foarte mult atât de capacitatea de învăţare a copilului, de particularităţile psihice, emoţionale ale copilului, cât şi de echipa de lucru (logoped, părinţi, alte persoane care se ocupă cu îngrijirea şi educarea copilului).
Cum vom face?
Pentru corectarea tulburarilor de limbaj ne vom juca serios :) și vom folosiactivităţi care impun dezvoltarea armonioasă a mai multor planuri:
- Educarea stimei de sine;
- Educarea auzului fonematic;
- Educarea respiraţiei și a echilibrului inspir-expir: gimnastică generală, corporală; exerciţii respiratorii simple (barbotarea apei dintr-un pahar cu ajutorul unui pai, umflarea balonului, aburirea unei oglinzi, respiraţia în patru timpi);
- Îmbunătăţirea mişcării organelor fono-articulatorii prin exerciţii speciale pentru muşchii: obrajilor, ai palatului moale, pentru muşchii gâtului, ai limbii, ai buzelor;
- Optimizarea orientării spaţio-temporale: jocuri de cuvinte care să cuprindă astfel de noţiuni; jocuri în aer liber care să necesite aplicarea celor învăţate;
- Realizarea unei orientări optime în schema corporală;
- Dezvoltarea muşchilor fini ai mâinii: exerciţii de gimnastică; modelaj (lut sau plastilină); pictură, desen;
- Optimizarea coordonării oculo-motorii în vederea realizării unui scris caligrafic: realizare de colaje; decupări, lipiri pe un contur dat;
- Urmărirea dezvoltării planului cognitiv şi a procesului imaginativ;
- Dezvoltarea vocabularului activ şi pasiv, a limbajului impresiv şi expresiv: exerciţii de transformare a cuvintelor prin înlocuire de sunete sau silabe; formarea unui cuvânt nou din ultima silabă (sau fonem) a cuvântului precedent; completarea cuvintelor cu prima silabă rostită de logoped; găsire de rime; povestiri pe diverse teme; învăţare de poezii, proverbe, ghicitori;
- Terapie specifică vizând corectarea discalculiei (dificultatea în realizarea calculului matematic);
- Realizarea de programe individualizate, în funcţie de specificul nevoilor fiecărui copil;
- Oferire de consiliere familiei.
Vă așteptăm cu drag, pentru că intervenția timpurie în corectarea tulburărilor de vorbire îmbunătățește comunicarea și crește încrederea în sine a copilului dumneavoastră!
Stabileşte o întâlnire!