Grupa pregatitoare

Joi, 16 mai 2019

Anul acesta părinţii pot alege să îşi înscrie copiii de 6 ani la grupa pregătitoare sau în clasa I, ambele fiind obligatorii şi desfăşurându-se în cadrul şcolilor. La ce ar trebui să fie atenţi atunci când fac această alegere?
Ce înseamnă din punct de vedere psihologic apt pentru şcoală?

Din punct de vedere psihologic a fi apt pentru scoala inseamna atingerea unor paramatrii pe mai multe planuri: cognitiv, afectiv, volitional, motivational. Pe langa aceasta dezvoltare din punct de vedere psihic copilul trebuie sa fie apt si pe plan fizic: motricitate, senzorialitate.

Achizitiile intelectuale pe care le are un copil care este pregatit sa merga la scoala se inscriu in urmatoarele linii:

  • Îşi  spune adresa si numărul  de  telefon
  • Poate  să  dea  opusul  (antonimul)  unui  cuvânt
  • Numeşte  10  numerale  scrise
  • Spune  în  ordine  literele  alfabetului
  • Îşi  scrie  numele  cu  litere  de  tipar
  • Numeşte  poziţiile  obiectelor:  primul,  al  doilea,  al  treilea.
  • Poate  prevedea  ce  va  urma  (după  situaţie
  • Poate diferentia prin comparatie dimensiunile relative (mic-mare), greutatea (usor-greu), temperatura (cald-rece), pozitia in spatiu (sus-jos, aproape-departe, pe sub, aici, acolo, peste, in la), consistenta (moale-dur)
  • Cunoaste succesiunea trecerii timpului prin raportarea zilei curente la cea anterioara si viitoare
  • Stie sa denumeasca in ordine zilele saptamanii, lunile anului si anotimpurile , cu fenomenele si caracteristicile acestora
  • Poate ordona obiectele in sir crescator si descrescator
  • Poate analiza obiectele familiare (descompunere in elemente componente), compara, abstractiza, clasifica, generaliza

Cand vorbim despre a fi apt pentru scoala pe langa  achizitiile intelectuale care de cele mai multe ori sunt la un nivel bun si adecvat, vorbim in special de cele din plan afectiv - emotional care permit copilului o buna adaptare la mediu scolar, acestea fiind cele care ne spun in mare masura ca el este pregatit sa merga la coala sau nu. Astfel copilul este pregatit atunci cand:

  • Respecta deprinderile de conduita civilizata in colectiv
  • Stabileste relatii interpersonale preferentiale
  • Se adapteaza la prezenta persoanelor straine
  • Isi manifesta spiritul de intrajutorare a colegilor
  • Participa la lucrarile colective
  • Isi poate transoune in plan secundar dorintele personale
  • Isi poate impune vointa
  • Poate accepta dorintele justificate ale altora
  • Efectueaza sarcini fara recompensa imediata, amana recompense
  • Isi poate stapani impulsivitatea
  • Este dornic sa aiba succes
  • Incepe sa fie constient de calitatile sale
  • Egoiesmul incepe sa scada
  • Se conformeaza normelor, regulilor, sanctioneaza greselile altora, si se supune sanctiunilor

Tot din acest an intră în vigoare obligativitatea înscrierii copilului în sistemul de educaţie de la 6 ani. Pot fi copiii prea mici pentru asta?
Depinde de gradul de dezvoltare al fiecarui copil. Si pana acum copilul mergea in clasa I fie la 6 ani  fie la 7 ani in functie de nivelul achizitiilor lui si de dorinta parintilor. Asa cum va spuneam achizitiile pe plan cognitiv trebuie acompaniate de cele in plan emotional si ele dau masura capacitatii copilului de a merge la scoala sau nu. In alte state copilul merge la scoala mai devreme decat la noi, numai ca realizeaza activitati pe masura dezvoltarii lui, activitati specifice mediului prescolar la noi.
Care este perioada maximă de atenţie pentru un preşcolar şi ce activităţi sunt recomandate pentru aceştia?

Copiii pana la varsta de 7-8 ani pot destul de greu să îşi menţină  atenţia focalizată eficient mai mult de 15  - 20 de minute pentru o activitate, dar odată cu înaintarea în vârstă capacitatea de concentrare a atentiei creste, la fel si volumul si stabilitatea acesteia. Datorita organizarii vointei ca proces complex de autoreglaj, se contureaza atentia voluntara, care este inca o sarcina dificila pentru prescolar.

Prescolaritatea este un moment important in dezvoltarea psihosociala a copilului. Activitatile educationale trebuie sa atinga mai multe aspecte ale dezvoltarii; cognitiv (dezvoltarea inteligentei), afectiv (dezvoltarea capacitatii de a se exprima emotional), aptitudini, comunicare, manualitate si motricitate. Toate aceste activitati se realizeaza prin joc si se alterneaza momentele in care copiii pot mentine atentia concentrata cu momentele de relaxare in care copiii se detensioneaza si capata resurse pentru un nou

Poate fi figura învăţătoarei mai dură decât cea a educatoarei cu care erau obişnuiţi micuţii?
Copilul are poate stabili o relatie fie buna fie mai putin buna si cu educatoarea si cu invatatoarea, depinde si de copil dar in mai mare masura de personalitatea, stilul de relationare, tactul pedagogic al educatoarei/invatatoarei.
Diferenta dintre gradinita si scoala este data de schimbarea modalitatii in care se face invatarea, nu neaparat de figura adultului care coordoneaza activitatile. La scoala se trece de la joc la sarcini mai concrete, perioadele de atentie concentrata sunt mai mari, recompensele, programul, ritmul si cerintele sunt altele.

Care sunt avantajele integrării copilului într-un grup cum este cel de la grădiniţă sau şcoală? Care sunt dezavantajele?

Integrarea copilului in colectivitate este o conditie esentiala a stimularii si folosirii optime a potentialului sau. Gradinita devine astfel unul din factorii cheie ai dezvoltarii copilului in aceasta perioada de varsta. Copilul se descopera tot mai mult pe sine, realizand ca nu este identic cu ceilalti. Tot in aceasta perioada constientizeaza faptul ca propriile actiuni (comportamente) produc anumite reactii in mediul sau de viata sau altfel spus avem de-a face cu o prima forma de responsabilitate. Tot ceea ce face, ce spune se realizeaza in atitudini. Copilul se joaca, participa la activitatile cu ceilalti relationandu-se cu ei. Toate acestea creeaza copilului satisfactii, bucurii si trairi intense pe plan afectiv.

Intrarea copilului în şcoală este un moment foarte important în viaţa lui.Copilul îşi câştigă un statut nou, o poziţie socială, prestigiu, funcţii şi roluri. Scoala impune modele de viata, un stil de munca intelectuala independenta un spirit de ordine atat in actiuni cat si in gandire. Ea dezvolta respectul fata de munca, stimuleaza competivitatea si da posibilitatea copilului sa se raporteze la ceilalti, mediul scolar fiind diferit de cel familial.

Cum poate fi convins un copil care nu vrea cu niciun chip să meargă la grădiniţă/şcoală?

Schimbarea are intotdeauna un impact puternic asupra copiilor si vor considera mereu ca oricat le place si sunt curiosi, "era mai bine cum era inainte". Parintii si invatatoarea sunt un important sprijin pentru copil prin capacitatea lor de a asculta si a intelege ceea ce se intampla cu el si ca ii este dificil la inceput.

Cum putem sa ajutam copilul cu anxietatea de separare atunci cand merge pentru prima data la gradinita:

  • Ajutati-l pe copil să se familiarizeze cu împrejurimile noi şi cu oamenii noi înainte de a lasa copilul acolo.
  • Practicati anumite ritualuri (ora de culcare si dimineata)
  • Jucaria preferata reprezintă apropierea de părinţi. Dacă este posibil, vorbiti cu educatoare să permită copilului să ia jucaria cu el pentru inceput.
  • Amintiti-i copilului de lucruri anterioare in care el a fost curajos. Discutaţi despre modul în care un personajul lui preferat din desene animate sau filme s-ar putea descurca.
  • Niciodată să nu faceţi haz de necaz de plansul unui copil. Nu certati copilul pentru asta.
  • Cand il luati de la gradinita dupaamiaza concentrate-va pe lucrurile pozitive care sa întâmplat si nu-l lasati sa insiste asupra temerilor despre ceea ce s-ar putea întâmpla.
  • Minimizati temerile prin limitarea acesului la emisiunile TV care prezinta imagini infricosatoare.
  • Pregătiti copilul citandu-i cărţi despre ursuleti sau alte personaje care merg la gradinita sau folositi-va de exemplul unor frati mai mari sau  al unor prieteni mai mari care merg déjà la gradinita sau la scoala.
  • A face cumpărături pentru gradinita reprezinta un eveniment special pentru copil.
  • Asteptati-va ca micutul  să fie mai obosit şi eventual mai iritabil decât de obicei atunci când începe gradinita  pentru primele câteva săptămâni.
  • Când il lasati la gradinita dati-i  o sărutare şi o îmbrăţişare rapid şi cu voioşie si spuneti-i  la revedere.
  • Nu prelungiti plecarea si nu  reveniti.
  • Nu va furişati afară din cameră.

Pentru atunci cand merege la scoala:
Vorbiti-i cu entuziasm si interes despre tot ce inseamna scoala, despre frumusetea invatatului, despre micile peripetii amuzante de atunci cand erati dumneavoastra la scoala. Nu vorbiti despre scoala ca si cum ar fi ceva greu, negativ (Ex; Lasa ca vezi tu cand vei merge la scoala...) pentru ca se formeaza temeri in legatura cu scoala.

Ajuta daca scolarul merge intr-o clasa unde sunt inscrisi si alti colegi de la gradinita. Daca nu este posibil acest lucru va puteti imprieteni cu cativa parinti din clasa, pentru a favoriza o relatie mai apropiata si intre copiii dumneavoastra. Ii puteti invita in vizita atat pe copii, cat si pe parinti, pentru a va cunoaste mai bine- puteti organiza o mica petrecere sau o „sesiune” de joaca la care sa chemati si colegii copilului tau, precum si pe parintii acestuia.

Implicati copilul intr-o serie de cercuri si/sau cluburi scolare ce presupun interactiunea cu alti copii de varste similare. Este important sa alegeti impreuna hobby-uri care sa promoveze discutiile, contactele cu alte persoane. De aceea sunt de preferat sporturile ce implica cel putin doi membri (tenis, baschet, volei, fotbal) ori jocuri ce pot facilita partea sociala (sahul, vizionatul filmelor etc. ).

Amenajati-i mediul de acasa in asa fel incat sa fie unul confortabil si prietenos pentru copilului dumneavoastra.

Permiteti-i copilului tau sa invete de la dumneavoastra modalitati de interactiune sociala: dati-i ocazii sa ve observe atunci cand va intalnesti cu prietenii, cand vorbiti cu persoane necunoscute sau cand aplanati  un conflict.

Cum pot vedea părinţii din comportamentul copilului dacă sunt probleme la clasa pregătitoare/clasa I?

Copilul poate avea dificultati de adaptare la ritmul, programul, cerintele de la scoala. Daca observam ca nu vorbeste despre noii prieteni pe care si i-a facut la scoala, daca este mai mereu trist si nu isi manifesta interesul pentru activitatile scolare puteti vorbi cu invatatoarea si cu consilierul scolar pentru a identifica masurile pe care le puteti aplica in sprijinul copilului.